Sabaai dii Luang Prabang !

Zondag 4 april 2010

Goedenavond Nederland !!

Hier wederom een bericht uit het Verre Oosten. Terwijl iedereen al in diepe slaap is, moet ik toch nog snel even wat schrijven om het thuisfront op de hoogte te houden van onze reis....

Na een korte nacht ging vanochtend om 06:15 uur de wekker alweer af.....snel even onder de douche gesprongen en om iets voor 07:00 uur stonden we beneden voor de transfer naar de luchthaven van Bangkok. Tijdens de korte rit naar de luchthaven kwamen we langs meerdere militaire checkpoints. Het is natuurlijk alweer een paar weken onrustig in de Thaise hoofdstad, vanwege de zogenaamde 'roodhemden' (vernoemd naar de rode t-shirts waar ze in lopen, aanhangers van de afgezette premier Thaksin Shinawatra) die al een paar weken aan het demonstreren zijn en eisen dat de huidige premier Abhisit verkiezingen uitroept. Uit angst dat de internationale luchthaven in Bangkok weer bezet wordt, waren er dus reeds maatregelen genomen (in 2008 zijn beide luchthavens in Bangkok bezet door de 'geelhemden', de tegenstanders van de 'roodhemden' en zij behoren tot de zogenaamde elite; deze bezetting van de luchthavens heeft destijds voor veel ellende gezorgd). Maar goed, binnen 10 minuten waren we op Suvarnabhumi Airport, het inchecken ging snel en volgens schematijd vertrokken we om 09:30 uur met een propellor-toestel (ATR-72) van Bangkok Airways richting Luang Prabang. Zoals vrijwel elk vliegtuig had ook dit toestel een eigen naam. Alleen voor ons Nederlanders was het nogal een beetje een aparte naam (bij deze bied ik reeds mijn excuses aan voor het in de zinnen hierna voorkomende taalgebruik). De naam van dit toestel was namelijk KUT. Tsja, en dan hoop je toch maar dat je een goede vlucht hebt. De naam KUT slaat trouwens op een Thais eiland dat Ko Kut heet, maar Kut wordt in het Thais uitgesproken als 'koed'. Gelukkig was de vlucht erg rustig en niet.....nou ja, vul zelf maar in.....

Het vliegtuig van Bangkok Airways met de aparte naam 'Kut'

Na 1 uur en 40 minuten vliegen, landden we op Luang Prabang International Airport. Vorig jaar tijdens de landing in Luang Prabang hadden we een prachtig uitzicht op het stadje en de mooie, groene, bergachtige omgeving. Nu zaten we dus ook al klaar met de camera, maar ditmaal viel het uitzicht vies tegen. In april doen ze in de omgeving van Luang Prabang veel aan 'slash and burn' d.w.z. dat ze de begroeiing van het land verbranden waarna ze het land opnieuw kunnen gebruiken voor de landbouw. Hierdoor was er echt veel rook in de lucht waardoor we deze keer geen spectaculair uitzicht hadden bij de landing.....erg jammer....

De paspoortcontrole en het aanschaffen van het visum (35 USD + 1 USD toeslag vanwege de zondag) verliep voorspoedig en ongeveer een half uur na de landing zaten we al in het hotel. Toch maar weer even opgefrist, al heeft dat weinig zin. Het is hier momenteel zo warm dat de zweetdruppels bij 1 stap buiten de deur alweer langs je hoofd lopen, dus je kunt je wel blijven opfrissen, maar dan houd je erg weinig tijd over om andere dingen te doen...

Goed, om even op kracht te komen, zijn we eerst maar bij een restaurantje aan de Mekong gaan zitten om een grote, koude Beerlao te drinken. Een halve liter Beerlao (het eigen bier waar de Laotianen trots op zijn) kost hier maar liefst 10.000 Kip (Kip is de munteenheid van Laos, dus ik bedoel niet dat er hier met kippen betaald wordt, dit even ter info voor degenen die dit misschien niet begrijpen). En 10.000 Kip is ongeveer 90 eurocent....bierliefhebbers kunnen zich hier dan ook goed uitleven !

Hmmm....Beerlao !

De dames drinken kokosnootsap...

Vervolgens zijn we heeeeeeel rustig, ons aanpassend aan de omstandigheden, naar het voormalige Koninklijke Paleis geslenterd, dat tegenwoordig dienst doet als museum. Afgelopen 2 jaren waren Wasana en ik hier ook al geweest, maar nu moesten we het natuurlijk nog aan Arie en Annelies laten zien. Het blijft interessant, maar voor ons was het 'nieuwe' er dus wel af.

Zwemmen in het water van de rivier

Na bezoek aan het voormalige Koninklijke Paleis zijn we naar de Wat Xieng Thong gelopen, de belangrijkste tempel van Luang Prabang, en een van de weinige tempels hier die nooit verwoest is tijdens een oorlog. Tijdens een van de oorlogen maakte een Chinese legerleider van deze tempel zijn basiskamp. Als klein jongentje had hij in dit tempelcomplex gestudeerd en deze tempel moest van hem dus behouden blijven. Gelukkig maar, anders hadden wij deze prachtige tempel nooit kunnen zien....

Wat Xieng Thong

Naga's, Wat Xieng Thong

De vermoeidheid begon inmiddels bij ons allemaal toe te slaan en dus zijn we maar teruggegaan naar ons hotel....natuurlijk om weer even op te frissen en om bij te komen van de lange eerste dagen in het Verre Oosten. Ons hotel, de Luang Prabang River Lodge, is overigens prima. We hebben allebei kamers met een mooi uitzicht op de Mekong rivier. Het enige kleine minpuntje is dat er weinig water uit de douche komt. Het is de droge periode, dus soms is er weinig water......

Luang Prabang River Lodge

Uitzicht vanuit de hotelkamer op de Mekong

Voordat we naar de nightmarket zouden gaan, hebben we ons Laotiaanse vriend Pom gebeld die vervolgens op ons stond te wachten om samen te eten. De nightmarket hier is best gezellig en leuk, al wordt er, zoals overal op nightmarkets, vrijwel overal hetzelfde verkocht. Nadat we kort even over de markt gelopen hebben, zijn we naar een restaurantje aan de Mekong gegaan waar we heerlijk hebben gegeten (en gedronken uiteraard). Tsja, en dan krijg je aan het eind van de avond de rekening en dan moet je toch weer een paar keer kijken of het wel klopt.... Uitgebreid gegeten en gedronken met z'n 5-en voor 1100 Thaise Baht (daar kan je hier ook gewoon mee betalen, net als Amerikaanse dollars). 1100 Baht is zo'n 25 euro. Daar kan je in Nederland niet eens in je eentje van eten !!

Even op de foto met een local

Het is nu bijna 1 uur 's nachts......en het vervelende is dat over een paar uurtjes de wekker alweer gaat ! Om 05:45 uur om precies te zijn......om 06:30 uur hebben we namelijk weer met Pom afgesproken en gaan we de monniken eten geven die hier hun dagelijkse ronde komen doen om eten te verzamelen....daarna gaan we naar de morning market die achter ons hotel is.

Nightmarket Luang Prabang

Ik zou nu graag nog wat foto's van vandaag willen toevoegen.....maar helaas, vergeef me, dat wordt op z'n vroegst toch echt pas morgen. De foto's moet ik eerst allemaal wat verkleinen, dan hier nog toevoegen en tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben, is het alweer bijna tijd om op te staan. Ik heb de laatste dagen al te weinig slaap gehad, dus ik ga zo nog een paar uurtjes m'n ogen dichtdoen voordat de wekker gaat....

Voor nu dus: groeten van ons uit Laos en wordt vervolgd !

Ps. Op maandag dan eindelijk wat foto's kunnen toevoegen......